Melen Barajı mahkemelik oldu

İstanbul’a su sağlamak emeliyle 1990 yılında Bakanlar Kurulu kararı alınarak geliştirilen Melen Barajı’nın projeleri, DSİ Genel Müdürlüğünce 2011 yılında onaylandı. 2012 yılında inşaatına başlandı.

2016 tarihinde de bitirilmesi planlanıyordu, lakin baraj gövdesinde su tutulmasına mahzur olacak derecede çatlaklar oluşması nedeniyle proje revize edildi. Melen Barajı’nın gövdesinde oluşan çatlakları güçlendirmek için başlayan inşaat çalışmalarının ekonomik nedenlerle 2022’de durmasının akabinde DSİ, güçlendirme projesini revize etmek için geçtiğimiz günlerde tekrar ihaleye çıktı.

Konuyla ilgili İBB’den yapılan açıklamada 2016 yılında bitmesi gereken barajın, DSİ tarafından planlanandan 10 yıl sonra, yani 2026 yılında tamamlanmasının öngörüldüğüne dikkat çekildi.

“SU BORULARLA TAŞINIYOR, MALİ KÜLFET ARTIYOR”

İstanbul’un global iklim değişikliği sürecinden daha az etkilenmesi ve kuraklık durumunda su arzındaki kırılganlığın azaltılması için DSİ Genel Müdürlüğü tarafından 2026 yılında tamamlanması planlanan Melen Barajı’nın, belirtilen bu tarihten evvel işletmeye alınmasının, İstanbul için ehemmiyetine işaret edildi.

İstanbul’un içme suyunun yaklaşık 3’te 1’i Melen’den geldiğine vurgu yapılan açıklamada “Su;  baraj yapılamadığı için direkt Melen Çayı’ndan çekiliyor. Suyun, barajda toplanamaması ve direkt Melen Çayı’ndan çekilmesi de İSKİ için değerli bir elektrik maliyeti oluşturuyor. Baraj tamamlandığında İstanbul’a yılda 1 milyar 77 milyon metreküp su temin edilecek. Melen Barajı’nın devreye alınamaması nedeniyle fazladan harcanan güç ölçüsü, İSKİ Genel Müdürlüğü’ne mali külfet yaratıyor. Barajın acilen devreye alınması ve su tutması gerekiyor” denildi.

İSKİ, DSİ’YE BAŞVURDU: SUNGURLU BARAJINA ÖNCELİK VERİN

Bu nedenle İSKİ Genel Müdürlüğü’nün Melen Barajı’nın vakit kaybetmeden işletmeye alınması maksadıyla gerekli çalışmaların yapılması ve İSKİ ile teknik uyumun sağlanması için DSİ Genel Müdürlüğü’ne başvurduğu kaydedildi. İSKİ Genel Müdürlüğü’nün Melen Barajı’nın devreye alınamaması nedeniyle İstanbul’un kısa, orta ve uzun vadede su muhtaçlığının karşılanması hedefiyle kente yakın ve emniyetli bir rezervuar olan Sungurlu Barajı’nın üretimine, yatırım programında öncelik verilmesini de DSİ Genel Müdürlüğü’nden talep etti.

TESPİT DAVASI AÇILDI

Melen Barajı’nın, DSİ Genel Müdürlüğünce açıklanan müddetler içinde tamamlanamayarak, işletmeye alınmaması nedeniyle, İSKİ Genel Müdürlüğü’nün meydana gelen zararın tespiti talebiyle Kocaali Sulh Hukuk Mahkemesi’nde tespit davası açtığı aktarıldı. Şu an yapılan keşif sonucu düzenlenecek uzman raporu bekleniyor.

NE OLMUŞTU?

İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, 2019 yılında vazifeye geldikten sonra Melen projesinde yaptığı incelemelerde baraj inşaatındaki meselelere dikkat çekmişti. Aksaklıkların giderilmesi için DSİ Genel Müdürlüğü harekete geçmiş çatlayan barajdaki güçlendirme çalışmalarına Haziran 2020 tarihinde başlanmıştı.  Ancak, firmanın talebi doğrultusunda 2022 tarihinde güçlendirme işi DSİ tarafından feshedilerek, tasfiye edildi. 2023’ün Ocak ayında “Melen Barajı Revize Rehabilitasyon Proje Yapımı” ihalesi yapan DSİ’nin, bu işinin mühletini  488 gün olarak belirledi. Bu mühlet içinde güçlendirme projesini revize edilecek ve akabinde inşaat çalışmaları başlayacak.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir