Yerli otomobil Togg Gemlik tesisi yarın açılıyor

Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın davetiyle Türkiye’nin yerli ve ulusal araba düşü yine hayat bulurken, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) liderliğinde başlayan yatırımcı arayışı kısa müddette tamamlandı.

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile TOBB uyumunda yürütülen yerli araba üretimi için, 2 Kasım 2017’de Türkiye’nin Arabası Projesi Ortak Teşebbüs Kümesi İşbirliği Protokolü; Anadolu Kümesi, BMC, Kıraça Holding, Turkcell Kümesi ve Şiddetli Holding ile imzalandı.

Daha sonra şirketleşme süreci başlarken, bu mevzuda gerekli teknik ve finansal tahlillerin yapıldığı bir periyoda girildi. Yerli Araba Projesi’ndeki 5 “babayiğide” ek olarak TOBB da yüzde 5 payla şirkete ortak oldu.

Togg, resmi olarak 25 Haziran 2018’de kurulurken, 1 Eylül 2018’de ise Mehmet Gürcan Karakaş, Togg’un Üst Yöneticisi (CEO) olarak atandı.

Tasarımlar tescillendi, fabrika inşaatına başlandı

Türkiye’nin Otomobili’ne proje bazlı devlet yardımı verilmesine ait 27 Aralık 2019’da yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararı ile Togg’un üretileceği vilayet aşikâr oldu. Togg’un, elektrikli araba üretimi için Bursa’nın Gemlik ilçesinde fabrika kuracağı açıklandı.

“Türkiye’nin Arabası Teşebbüs Kümesi Yeniliğe Seyahat Buluşması” ismiyle Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın iştirakiyle tıpkı gün gerçekleşen tanıtımda “C-SUV”, “C-SEDAN” ön gösterim araçlarının özellikleri birinci sefer kamuoyuyla paylaşıldı.
Dizaynlar tescillendi, fabrika inşaatına başlandı.

Togg’un Gemlik’te Elektrikli Araba Üretim Tesisi Projesi ile ilgili Çevresel Tesir Değerlendirmesi (ÇED) müracaat evrakı, 2 Mart 2020’de halkın görüşüne açılırken, ÇED toplantısı, 17 Mart’ta yapıldı. 2 Haziran’da da fabrika inşaatının başlayabilmesi için gerekli ÇED raporu Etraf ve Şehircilik Bakanlığından olumlu olarak alındı.

ÇED olumlu raporunun akabinde, Togg’un faaliyetlerini daha da hızlandıracak yatırım teşvik belgesi de alındı.

Togg otomobillerinin iç ve dış tasarımları Avrupa Birliği Fikri Mülkiyet Hakları Ofisi (EUIPO) tarafından 12 Nisan’da tescil edildi. 24 Haziran’da ise arabaların SUV ve sedan tasarımları Çin Patent Kurumu tarafından Togg adına tescillendi.
Togg Mühendislik, Tasarım ve Üretim Tesisleri’nin inşaatına başlama merasimi 18 Temmuz’da gerçekleştirildi. Bursa’nın Gemlik ilçesinde 1,2 milyon metrekarelik alan üzerinde kurulacak fabrikanın temeli, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın iştirakiyle atıldı.

Togg Üst Yöneticisi Karakaş, 7 Ağustos’ta Türkiye ve yurt dışı pazarlarında değişik isim alternatiflerini ölçtüklerini, Türkiye’nin Otomobili’nin, yoluna Togg markasıyla devam edeceğini açıkladı.

Avrupa Birliği ve Çin’den sonra Togg dizaynları, 18 Ağustos’ta Japon Patent Ofisi (JPO) da Togg’un C-SUV ve sedan dizaynlarını Togg ismine tescil etti.

Togg, geliştirmekte olduğu elektrikli araç ürün gamı içindeki en temel bileşenlerden olan batarya modülü ve paketinin Türkiye’de üretilmesi için dünyanın önde gelen Li-Ion batarya üreticilerinden Farasis’i iş ortağı olarak seçti. 20 Ekim’de, Bilişim Vadisi’nde Togg Yönetim Kurulu üyelerinin de iştirakiyle kapsamlı niyet mektubu imzalandı.

Yeni logo belirlendi

Tesisin üstyapı çalışmaları Ocak 2021’de başlatıldı. Şubat ayında tesisin boyahane, enerji ve gövde binalarının altyapı çalışmaları tamamlandı.
Togg, Almanya’nın 12 inovasyon merkezinden biri olan Stuttgart’taki de:hub’da kullanıcı araştırmaları yaparak global kullanıcıların beklentilerine uygun mobilite tahlilleri geliştirmek üzere Avrupa ofisini açtı.

Gerçekleştirilen sermaye artırımıyla Togg, 996 milyon 774 bin lira ile Türkiye’de ödenmiş sermayesi en yüksek otomotiv şirketi olurken, şirketteki paydaşlık hisseleri da değişti.

Sermaye artırımına katılmayan KÖK Ulaşım Taşımacılık AŞ’nin Togg’daki payları, hisse sahipleri kontratı çerçevesinde nominal bedelden mevcut ortaklarca satın alındı. Anadolu Kümesi, BMC, Turkcell ve Vestel Elektronik’in payları yüzde 19’dan yüzde 23’e, TOBB’un yüzde 5 olan payı ise yüzde 8’e yükseldi.
Haziranda, Togg teknolojilerinin inceleneceği, test edilip deneyimleneceği Kullanıcı Laboratuvarı (User Lab) Bilişim Vadisi’nde faaliyete geçti.

Togg ile Farasis iştirakinde, eylül ayında otomotiv ve otomotiv dışı uygulamalarda enerji depolama tahlilleri geliştirmek üzere Siro Silk Road Pak Güç Tahlilleri Sanayi ve Ticaret AŞ kuruldu.

Yönetim Kurulu toplantısında alınan karar ile de şirket sermayesi 2 milyar 643 bin 774 bin liraya yükseltildi.

Togg’un yeni logosu, 18 Aralık 2021’de tanıtıldı. Logonun dizaynındaki iki okun, ortasında bedelli taş halini oluşturacak biçimde kaynaşarak, Doğu ve Batı kültürlerinin bir ortaya gelmesini simgelediği, Togg’un hayatı kolaylaştıran mobilite tahlilleri sayesinde teknolojiyi ve insanı bugünün ve yarının kesişim noktasında bir ortaya getiren bir teknoloji şirketi olduğunu vurguladığı belirtildi.

Test pisti tamamlandı

Togg ocak ayında, dünyanın en büyük tüketici elektroniği fuarı CES 2022’de yerini aldı. Dalının saygın yayını Exhibitor, 2300 iştirakçi ortasından “CES’in En Âlâ 20 Markası”ndan biri olarak Togg’u seçti.

Nisan ayında Gemlik tesisinde eser geliştirme ve kalite süreçlerinde kullanılacak, yüksek sürat, bozuk yol, özel hareket üzere farklı gereksinimlere yönelik 1,6 kilometrelik test pisti tamamlandı.

Kilit kademelerden biri daha tamamlanarak, Gemlik’te modül denetim ve doğrulamaları akabinde birinci C-SUV gövdesinin deneme üretimi robot hatlarda gerçekleştirildi.

Togg, Trugo markasıyla Enerji Piyasası Düzenleme Kurumuna (EPDK) yaptığı müracaat sonucu şarj ağı işletmeci lisansını 1 Temmuz’da aldı.

Siro, ağustos ayında elektrikli araçlar başta olmak üzere farklı kullanım alanlarına yönelik geliştirme faaliyetlerine başladığı Gebze’de birinci prototip bataryanın üretim ve testlerini tamamladı.

Ağustos ayında Cumhurbaşkanı Erdoğan, Gemlik’teki Togg üretim üssünde üretilen birinci deneme aracıyla test sürüşü gerçekleştirdi.

Eylülde Togg’un, mart ayında İsveç’te başlayan kış testlerinin devamı için Arjantin’in Ushuaia kentindeki akredite merkezde testleri yapıldı.

Doğuştan elektrikli

Türkiye’nin arabası Togg’un seri üretiminin yapılacağı Gemlik Yerleşkesi’nin resmi açılışı Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın da katılacağı merasimle yarın yapılacak.

Segmentinin en uzun aks uzaklığına sahip doğuştan elektrikli araba, dizaynının yanı sıra teknik özellikleriyle de öne çıkıyor.

Buna nazaran, Türkiye’nin Arabası, 30 dakikanın altında süratli şarj ile yüzde 80 doluluğa ulaşacak. Doğuştan elektrikli modüler platform ile “300+” ve “500+” kilometre menzil opsiyonlarına sahip olacak araba, merkeze daima bağlı olacak ve güncellemeleri uzaktan 4G/5G temasıyla alabilecek.

Gelişmiş batarya idare ve etkin termal idare sistemlerinin sağladığı uzun ömürlü batarya paketine sahip olan araba, 200 beygir güç ile 7,6 saniye, 400 beygir güç ile de 4,8 saniye altında 0-100 km/s hızlanabilecek.

Euro NCAP 5 yıldız düzeyine uyumlu, platforma entegre edilmiş batarya ile yüksek çarpışma dayanımı ve yüzde 30 daha fazla burulma direncine sahip olacak.

2030’a kadar 1 milyon adet üretim planlanıyor

Homologasyon testlerinin tamamlanmasının akabinde da 2023 yılının birinci çeyreği sonunda C segmentindeki birinci aracı olan SUV pazara çıkacak. Akabinde da yeniden C segmentindeki sedan ve hatchback modelleri üretim sırasına girecek. Takip eden yıllarda B-SUV ve C-MPV’nin de aileye katılmasıyla “aynı DNA’yı taşıyan” ve 5 modelden oluşan eser gamı tamamlanacak.

Gemlik tesisinde üretim kapasitesi yıllık 175 bine ulaştığında toplam 4 bin 300 bireye istihdam sağlayacak olan Togg, 2030’a kadar tek bir platformdan 5 farklı modelde toplam 1 milyon araç üretmeyi planlıyor.

KAYNAK: AA

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir